czwartek, 2 października 2014

Okopowa 49/51 - Pomnik Pamięci Dzieci – Ofiar Holokaustu



Przez mury, przez dziury, przez warty
Przez druty, przez gruzy, przez płot
Zgłodniały, zuchwały, uparty
Przemykam, przebiegam jak kot.

A jeśli dłoń losu znienacka
Dosięgnie mnie kiedyś w tej grze,
To zwykła jest życia zasadzka,
Ty Mamo nie czekaj już mnie.

I tylko jedną troską
Na wargach grymas skrzepł
Kto tobie, moja Mamo
Przyniesie jutro chleb.

Wiersz Henryki Łazowertównej pt. Mały Szmugler.

Jacek Eisner Był jednym z nielicznych bojowców Żydowskiego Związku Wojskowego, którzy przeżyli wojnę. W czasie holocaustu stracił blisko 100 krewnych. Po wojnie wyemigrował do Izraela.

Był współzałożycielem Holocaust Survivors Memorial Foundation i autor książki wspomnieniowej „The survivor” opublikowanej w 1980, przetłumaczonej następnie m.in. na język polski pod tytułem Przeżyłem!

W 1993 ufundował Pomnik Pamięci Dzieci – Ofiar Holokaustu znajdujący się na cmentarzu żydowskim przy ul. Okopowej w Warszawie, upamiętniający 1 500 000 dzieci żydowskich zamordowanych przez Niemców.

Pomnik swoją formą nawiązuje do muru getta. W dolną część pomnika wtopiono zdjęcia żydowskich dzieci, które zginęły w czasie II wojny światowej.

Obok pomnika znajduje się tablica upamiętniająca powstańców getta warszawskiego z ramienia Żydowskiego Związku Wojskowego – Jacka Eisnera i Dawida "Dudka" Landaua ufundowana przez ich rodziny.

*Arek*












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz