Droga
żelazna warszawsko-wiedeńska była pierwszą linią kolejową w Królestwie Polskim
i jedną z najdłuższych w ówczesnej Europie – liczyła 307 km długości.
Wybudowana z inicjatywy Henryka Łubieńskiego i Piotra Steinkellera, łączyła
Warszawę przez Skierniewice,
Piotrków i Częstochowę z koleją krakowsko-górnośląską, a przez nią z Krakowem,
Wiedniem i Wrocławiem. Początkowo planowano zastosować trakcję konną, jednak
zdecydowano się na nowatorskie rozwiązanie – trakcję parową.
Po upadku Towarzystwa Drogi Żelaznej
Warszawsko-Wiedeńskiej, powołanego w 1838 r. w celu
realizacji przedsięwzięcia,
inwestycję w 1844 r. przejął rząd. 14 czerwca 1845 r. został otwarty pierwszy
odcinek kolei – od Warszawy do Grodziska. Kilka miesięcy później można już było
korzystać w Warszawie z dworca projektu Henryka Marconiego, który znajdował się
u zbiegu Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej (w
Podróż I klasą. |
Podróż IV klasą |
tym miejscu znajduje się
obecnie stacja metra Centrum).
W Warszawie znajdowały się również Zakłady Główne, zatrudniające 980 pracowników i będące wówczas największym zakładem fabrycznym w Warszawie. Także w Warszawie otwarta
W Warszawie znajdowały się również Zakłady Główne, zatrudniające 980 pracowników i będące wówczas największym zakładem fabrycznym w Warszawie. Także w Warszawie otwarta
Podróż III klasą |
Ponieważ koszty utrzymania kolei były wysokie, w
1857 r. władze carskie wydzierżawiły linię Towarzystwu Akcyjnemu Kolei
Warszawsko-Wiedeńskiej (kapitał pruski). Kierowali spółką najpierw Herman
Epstein, a potem Leopold Kronenberg. Ta dzierżawa to najlepszy czas rozwoju
kolei: wybudowany został drugi tor do Skierniewic, liczne bocznice, przejęto kolej warszawsko-bydgoską, a w 1903 r. uruchomiona została linia Łowicz-Łódź-Kalisz.
Pierwszy rozkład jazdy |
Od 1912 r. kolej znowu znajdowała się pod zarządem
państwowym. W tym czasie stała się nie tylko głównym środkiem komunikacji w
Królestwie Polskim po lewej stronie Wisły, ale też łącznikiem pomiędzy
centralnymi guberniami i południowymi okręgami przemysłowymi, przyczyniając się
do rozwoju przemysłu na terenie Królestwa. W 1913 r. przewieziono 13,3 mln
pasażerów, kolej dysponowała 469 lokomotywami, 576 wagonami osobowymi i 15 778
wagonami towarowymi . Kolej warszawsko-wiedeńska była najbardziej dochodową z
linii kolejowych w Imperium Rosyjskim.
*Magda*
Na podstawie materiałów Muzeum Kolejnictwa.
*Magda*
Na podstawie materiałów Muzeum Kolejnictwa.
W oczekiwaniu na pociąg. Peron dworca warszawskiego wkrótce po otwarciu drogi żelaznej. |
Transport lokomotywy dla kolei przez pl. Dzieciątka Jezus. Do Warszawy lokomotywa dotarła drogą wodną. |
> Kolej warszawsko-wiedeńska była najbardziej dochodową z linii kolejowych w Imperium Rosyjskim.
OdpowiedzUsuńNajbardziej dochodowa była Droga Żelazna Fabryczno-Łódzka.