poniedziałek, 29 grudnia 2014

Jeszcze dwie damy i ruszamy....



Po 17 stycznia 1945 roku niemal natychmiast do zrujnowanego miasta zaczęli powracać jego mieszkańcy. Błyskawicznie również rozpoczęto spontaniczną odbudowę.

Uruchomienie komunikacji stało się priorytetowym celem w zrujnowanej stolicy.

Po mieście, niemałym przecież, trzeba było przemieszczać się na dłuższe dystanse ale i tu znalazła zastosowanie pomysłowość i przedsiębiorczość.


20 czerwca 1945 ruszyła pierwsza linia tramwajowa. Można było przejechać nią z centrum Pragi na Grochów. Na lewym brzegu pierwszy tramwaj pojechał z Okęcia na ulicę Opaczewską 15 września 1945 roku.

Pierwszym, publicznymi środkiem komunikacji „autobusowej” stało się kilka ciężarówek, które przystosowano do przewozu ludzi poprzez zamocowanie desek na skrzyniach.

Od 11 kwietnia jeździły one stałą trasą z placu Narutowicza na Pragę.

Na początku roku 1946 Londyn obdarował Warszawę dziesięcioma piętrowymi autobusami Leyland. Przez dwa lata jeździły po stołecznych ulicach.

1 stycznia 1946 na ulice wyjechało 30 trolejbusów przekazane Warszawie przez ZSRR.

Popatrzmy na powojenne środki warszawskiej komunikacji.

*Arek*
.
---
Zdjęcia pochodzą z materiałów udostępnionych na stronie Mazowieckiej Biblioteki Cyfrowej:

http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/


Furmanka była podstawowym środkiem transportu przez pierwsze powojenne lata. Kwiecień 1945.


Tę furmankę właściciel zaadaptował do przewozu osób poprzez dodanie prowizorycznego daszku. 
W czasie deszczu na głowę już nie kapało.



 Jeszcze dwie damy i ruszamy - krzyczeli kierowcy pojazdów dostosowanych do przewozu osób.
Przystanek w Alejach Jerozolimskich.


 Amerykański Dodge jeździł na linii "U" - Plac Trzech Krzyży - Plac Narutowicza.


 Do stolicy powróciły, odnalezione na terenie Niemiec, warszawskie tramwaje.


 Pierwszy tramwaj na Pradze.


 Na początku roku 1946 Londyn obdarował Warszawę dziesięcioma piętrowymi autobusami Leyland.
Przez dwa lata jeździły po stołecznych ulicach.


 1 stycznia 1946 na ulice wyjechało 30 trolejbusów przekazane Warszawie przez ZSRR.
Otwarcie linii trolejbusowej "A" - Plac Unii Lubelskiej - Trębacka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz